Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Ahad, 28 Oktober 2012

Rendang Minang 2 Puteri



Joget Lemang Dan Rendang by Feeza n' Harun Salim Bachik. Sambil-sambil nak baca jom klik kat lagu tu. Halwa telinga dari saya ;)


Rendang minang memang satu juadah yang cukup digemari oleh semua dikala raya. Selain rendang minang nih ada gak rendang lain macam Rendang Tok yang glamer kat Perak ni, rendang hitam, rendang asam pedas dan lelain. Banyak jenisnya. Ada gak rendang suka hati hahahha. Selalunya yang tu orang macam saya yang suka buat sebab tak yah follow apa-apa rule dalam masakan. Kalau tok tok dulu tahu mau naya kena pulas telinga sebab rosakkan juadaha warisan diarang thihihi.


Sebenarnya saya ambik asas buat resepi nih dah lama. Dari dalam buku tapi tak ingat which book almaklum la banyak sangat buku resepi yang tak berapa digunakan kat rumah ni. Sebabnya saya suka baca asas bahan makanan untuk satu resepi saja. Tak ikut full version. Otak ni karat sangat dah tu yang susah nak ingat sukatan-sukatannya. Tapi kalau membiskut ya yang tu wajib diikut. Kang tak jadi naya. Jadinya masa nak membiskut atau baking buku resepi wajib ada disebelah walau dah berkali-kali buat resepi tu seperti Apam Polkadot yang glamer tuh.


Dulu seringkali saya dengar ada yang beri resepi yang tak betul. Memang dalam baik orang yang buat macam tu nayakan orang sungguh. Hal ni pernah terjadi dengan saya. Ye ye or je dia tunjuk baik kongsikan resepinya dengan kita last-last bila dicuba hancus. Membazir semuanya. Berapa banyak kerugian yang berlaku. Orang tu tak pikir ke? Tapi Alhamdulillah berkat saya mula berjinak kat internet ni... Menerusi medium blog, facebook dan web banyak resepi yang dikongsikan hampir kesemuanya menjadi belaka. Kalau tak jadi mungkin 1 dari 25 kot. Dan mungkin kurang lagi. Alhamdulillah dan terima kasih buat insan-insan yang mulia macam tu. Sekurang-kurangnya panjang ilmu dia dan kalau apa saja orang yang guna resepinya dapat melalui resepi tu Insyaallah akan dapat juga saham kat insan tu. Aaamiin ;)


Insyaallah saya pun berhasrat untuk macam tu juga itu sebab saya kongsi sesetengah resepi yang dah dicuba kat sini. Sebenarnya nak kongsi banyak saya tak berkemampuan. Bukanya masak tiap hari. Kadangkala kalau ada masa je. Lagipun saya pun kena banyak lagi belajar ilmu masak memasak ni sebab saya tiada guru yang 100% mengajar pasal masakan. Kebanyakannya melalui pengalaman, agakan atau yang dapat kat sana sini. Jadi kadang-kala memang resepi yang saya kongsikan tu bahannya ikut citarasa bukan tepat ikut sukatan. Tapi Insyaallah menjadi dan kadangkala ikut citarasa kita sendiri sukatannya akan lebih sedap lagi jadinya. Itu sebab macam resepi Char Kueyteow 2 Puteri tu kadangkala ada yang kata hasilnya sedap sangat tapi pada saya kredit tu lebih kepada tuan yang masak sebab kami cuma beri bahan asasnya sahaja, yang pronya siapa yang cuba dan pandai olah. Memang basic resepi kami beri tapi tangan yang hasilkannya yang sedapkan Char Kueyteow tu. Tu sebab kitarang guna slogan 'Feel Like A Chef' tu. Kowang olah kowang dapat credit.


Satu lagi resepi yang saya oleh guna Produk 2 Puteri  ni adalah Rendang Minang. Resepi biasa tapi saya olah sikit sikit guna produk keluaran kitarang. Feel Like A Chef' ! le katakannnn heheh. Bukan per tak semua orang suka makan Char Kueyteow kan. Ada gak yang suka tapi takkan nak masak Char Kueyteow hari-hari heheh. Kalau macam tu memang dahsyat le hihihi. Jadi kalau nak tunggu masak Char Kueyteow sahaja bila nak habis sebotol? Kang expired naya pulakkan. Rugi je. Membazir duit itu yang tak suka tu. Dan saya cukup tak suka orang membazir kerana apa yang saya tawarkan pada orang. Biar berbaloi dengan apa yang diarang bayar untuk dapatkan apa yang kami beri supaya ianya jadi rezeki yang cukup halal untuk kami sekeluarga. Aaamiin.


Amboiii lepas reraya ni menceceh panjang lebar yer saya hihii. Saja je kongsi pendapat dan idea heheh. Lagipun dah lama tak bersiaran tu yang terlebih sudah hahah. Wokay la menceceh panjang lebo kang bosan pulak. Kot ada yang nak menceceh lagi saya simpan sampai lain-lain masa pulak hihihi. Back tu the resepi kay.... As usual tak der sukatan. Ikut citarasa kowang yang pro tu wokayyyy.... ;) Ehhh sebelum tu nak ucap thanks pada Waniey dan Fieqah Aldama sebab sudi follow kami kat sini. Juga buat urdudb, facebook master, tiarra, dayana, krazy jokes (yang datang berkali-kali), anita, fara dilla, doyna, miss chantek, wanie dan lelain tu yer.


RENDANG MINANG 2 PUTERI
By: Asamgaram2puteri.blogspot

Bahan-bahan
  • 3-4 biji bawang besar -  dadu kasar dan kisar halus
  • 2-3 ulas bawang putih - potong kasar dan kisar halus
  • 3-4 ulas bawang kecil/merah -  potong kasar dan kisar halus
  • 1 inci halia - potong kasar dan kisar halus
  • 1 inci lengkuas - biasanya saya tak masukkan jarang ada kat umah ni stok lengkuas
  • 1 inci kunyit hidup  - potong kasar dan kisar halus
  • 1-2 batang serai - racik halus dan kisar halus
  • 3-4 sudu makan Cili Boh Asli 2 Puteri - ikut citarasa pedasnya
  • 2-3 sudu makan Sos Char Kueyteow 2 Puteri - ikut warna yang kita nak nanti
  • Daging yang dipotong kecil - boleh gak ganti dengan ayam jika suka
  • Garam dan gula
  • 1 helai daun kunyit -  ambil sikit hiris halus dan sebahagian lagi koyak-koyak je
  • 1 sudu kecil kerisik
  • Sedikit santan pekat - jarang-jarang sekali gak saya masukkan, nak sihat ;)
  • 3-4 helai daun limau purut 
  • Minyak - menumis

Caranya
1. Kisar semua bahan yang patut dikisar sekaligus.

2. Tumis bahan kisar tadi agak-agak je banyak mana yang kina nak guna. Kadang kala ada yang lebih jadi saya simpan untuk masak benda lain pulak. Sebabnya bawang kalau simpan sedapnya lebih sikit rasa saya le heheh.

3. Bila bahan kisar nampak keperangan sikit masukkan pula Cili Boh Asli 2 Puteri dan daun kunyit yang dikoyak-koyak tadi. Masak hingga pecah minyak dan garing.

4. Masukkan daging dan perasakan dengan sedikit garam dulu. Sikit je tawww.

5. Bila daging nampak dah nak masak masukkan Sos Char Kueyteow 2 Puteri, garam, gula, santan dan kerisik. Cara nak pastikan dah masak atau tidak ialah dengan lihat air daging tu tinggal 1/2 jer dari yang mula tadi. Gaul sebati dan pastikan rasanya cukup.

6. Bila dan siap agak-agak le nak kuahnya macam mana ada sikit ker atau kering terus, masukkan daun kunyit yang dihiris halus dan daun limau purut. Terus tutup api supaya baunya tak hilang. Biasanya saya biar ada kuah sikit sedap nak makan nanti. Gaul sebati dan dah siap. Daun limau purut dimasuk akhir supaya tak keluar rasa pahit dari daun tu. Biar dapat aromanya je.


** Rendang minang tu biasanya jenis kering. So kalau nak pure minang kena biarkan kering dulu baru masukkan daun-daun tu tapi kalau biasa orang biar berkuah jadi leh follow resepi saya ni le.

** Bahan utama daging tu beleh digantikan dengan lain-lain lauk pauk seperti ayam atau kerang. Sedapppp.



Sekarang dah siap boleh le di hidangkan bersama ketupat pulut, ketupat nasi, ketupat daun palas atau nasi je terus hihi. Memang sedap kalau tak tak le jadi warisan turun temurukan. Tapi versi saya ni belum jadi warisan gi sebab anak-anak kecik lagi hihihi. Tapi tak der bezanya pun sebab saya pun follow warisan nenek moyang kita heheh. Ubah suai sikit ikut apa yang ada kat dapur ni dan dengan produk 2 Puteri je heheh. Selamat mencuba ;)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...